dynamisch coderen                         terug naar de startpagina

In dynamisch geprogrammeerde schetsen kunnen vormen, dankzij de draw(); lus een bewegingspatronen uitvoeren.

een dynamische schets bestaat uit 4 delen.
1) Het declaratie deel waar je de globale variabelen plaats.
2) Het void setup()  {  }  deel, waarin start functies worden uitgevoerd en variabelen een beginwaarde krijgen.
3) De teken lus, met code binnen de functie void draw()     {    }
4) Het deel waar je de (toets) functies plaats die in de tekenlus worden uitgevoerd.
 
schets "in de wolken"          schets met sinus vormig bewegende hor en vert diameter van ellipse in een for loop
enkele functies   met oa mouse, key, pushMatrix(),  translate(), rotate en popMatrix functies
dansende bal   schets 1, met alle code in draw(), schets 2, met code in functies die in draw worden aangeroepen
poppetjes in draw();   vier schetsen met bewegende poppetje, noodzaak om variabele als globaal te declareren aangetoond
poppetjes in een functie   drie schetsen met poppetjes in een functie met argumenten die in draw() worden aangeroepen
roterend poppetje   schets met roterend poppetje, gebruik van translate(), pushMatrix(), popMatrix() en rotate()
roterende bloem   tijdens de rotatie verandert de kleur
bewegende alien   de alien beweegt heen en weer en wordt groter en kleiner
poster met nx en ny   poster met ruitjespapier
poster in de wolken   in de wolken met ruitjespapier
poster met y rotaties   poster  "in de wolken"  met y rotaties
sin cos bewegingen   ellipsen maken sinus en cosinusvormige bewegingen rond vierkant
"Ruitjes" class   gewoon omdat ik niet zonder kan