poppetje in een functie met argumenten: x, y positie en grootte n als functie van height. terug naar de inleiding
De class "Ruitjes" is aan de schets toegevoegd om positie en grootte van de poppetjes precies te kunnen bepalen
De functie vrouw wordt in draw() drie keer, in verschillende posities en grootte, aangeroepen.
Ruitjes ruitjespap;
float x;
float y;
float n;
void setup() {
size(960, 540);
x = width/2;
y = height/2;
n = height/18; //n is de grootte van het vakje
ruitjespap = new Ruitjes(n,x,y);
}
void draw() {
background(#E6FBFF);
ruitjespap.display();
// Het poppetje is 9 vakjes hoog dus met n/9 is het poppetje een vakje hoog
vrouw(x-6*n, y, n/2); //poppetje is 4.5 vakjes hoog
vrouw(x, y, n); //poppetje is 9 vakjes hoog
vrouw(x+9*n, y, n*1.5); //poppetje is 9+4.5 = 13.5 vakjes hoog
}
void vrouw(float x, float y, float n)
{
fill(255, 255, 0,100);
strokeWeight(2);
ellipse(x, y-4*n, 2*n, 2*n); //hoofd
rect(x-n, y-3*n, 2*n, 3*n); //lichaam
rect(x-2*n, y-3*n, n, 3*n); //arm li
rect(x+n, y-3*n, n, 3*n); //arm re
rect(x-n, y+2*n, n/2, 2*n); //li been
rect(x+n/2, y+2*n, n/2, 2*n); //Re been
quad(x-2*n, y+2*n, x-n, y, x+n, y, x+2*n, y+2*n); //jurk
}
poppetje in een functie met color als toegevoegd argument
Het jurkje krijgt de kleur
Ruitjes ruitjespap;
float x;
float y;
float n;
void setup() {
size(960, 540);
x = width/2;
y = height/2;
n = height/18; //n is de grootte van het vakje
ruitjespap = new Ruitjes(n,x,y);
}
void draw() {
background(#E6FBFF);
ruitjespap.display();
// Het poppetje is 9 vakjes hoog dus met n/9 is het poppetje een vakje hoog
vrouw(x-6*n, y, n/2, color(255,0, 0, 100)); //rode poppetje is 4.5 vakjes hoog
vrouw(x, y, n, color(0, 255, 0, 100)); //groene poppetje is 9 vakjes hoog
vrouw(x+9*n, y, n*1.5, color(0, 0, 255,100)); //blauwe poppetje is 9+4.5 = 13.5 vakjes hoog
}
void vrouw(float x, float y, float n, color c)
{
fill(255, 255, 0,100);
strokeWeight(2);
ellipse(x, y-4*n, 2*n, 2*n); //hoofd
rect(x-n, y-3*n, 2*n, 3*n); //lichaam
rect(x-2*n, y-3*n, n, 3*n); //arm li
rect(x+n, y-3*n, n, 3*n); //arm re
rect(x-n, y+2*n, n/2, 2*n); //li been
rect(x+n/2, y+2*n, n/2, 2*n); //Re been
fill(c); //quad (is het jurkje) krijgt de kleur
quad(x-2*n, y+2*n, x-n, y, x+n, y, x+2*n, y+2*n); //jurk
}
poppetje in een functie met de argumenten: x, y positie, breedte nx, de hoogte ny, en de kleur van de jurk
Van het ruitjespapier is de lengte van het vakje met nx instelbaar en de hoogte met ny.
Ga naar de class "Ruitjes" onder deze class staat de class "Ruitjes" met de 4 argumenten nx, ny , x en y
Ruitjes ruitjespap;
float x;
float y;
float nx;
float ny;
void setup() {
size(960, 540);
// fullScreen();
x = width/2;
y = height/2;
nx = height/20; //nx is de lengte van het vakje
ny = height/20; //ny is de hoogte van het vakje
ruitjespap = new Ruitjes(nx, ny, x, y);
}
void draw() {
background(#E6FBFF);
ruitjespap.display();
// Het poppetje is 9 vakjes hoog dus met ny/9 is het poppetje een vakje hoog
// Het poppetje is 4 vakjes breed dus met nx/4 is het poppetje een vakje breed
//het rode poppetje is 4 vakjes breed en 9*0.5 = 4.5 vakjes hoog
vrouw(x-6*nx, y, nx, ny*0.5, color(255,0, 0, 100));
//het groene poppetje is 4 vakjes breed en 9 vakjes hoog
vrouw(x, y, nx, ny, color(0, 255, 0, 100));
//Het blauwe poppetje is 4*0.5 = 2 vakjes breed en 9*1.5 = 13.5 vakjes hoog
vrouw(x+9*nx, y, nx*0.5, ny*1.5, color(0, 0, 255,100));
}
void vrouw(float x, float y, float nx, float ny, color c)
{
fill(255, 255, 0,100);
strokeWeight(2);
ellipse(x, y-4*ny, 2*nx, 2*ny); //hoofd
rect(x-nx, y-3*ny, 2*nx, 3*ny); //lichaam
rect(x-2*nx, y-3*ny, nx, 3*ny); //arm li
rect(x+nx, y-3*ny, nx, 3*ny); //arm re
rect(x-nx, y+2*ny, nx/2, 2*ny); //li been
rect(x+nx/2, y+2*ny, nx/2, 2*ny); //Re been
fill(c); //quad (is het jurkje) krijgt de kleur
quad(x-2*nx, y+2*ny, x-nx, y, x+nx, y, x+2*nx, y+2*ny); //jurk
}