header

schets met een dansende bal                                       terug naar de inleiding
 
 

float x = 0; 
float y = 0; 
float xsnelh = 4; 
float ysnelh = 1; 
 
void setup() { 
  size(960, 540); 
} 
 
void draw() { 
  background(255); 
  fill(255,0,0); 
  ellipse(x, y, 20, 20);  
 
  x = x + xsnelh; 
  y = y + ysnelh; 
 
  if(x > width || x < 0)  xsnelh = xsnelh*-1; 
  if(y > height || y < 0)  ysnelh = ysnelh*-1; 
}
 

 

schets met de dansende bal nu met functies die in de draw functie worden aangeroepen

 

 

float x;  
float y;  
float xsnelh;  
float ysnelh; 
 
void setup() {  
  size(960, 540);  
  x = 0; 
  y = 0; 
  xsnelh = 4; 
  ysnelh = 1; 
} 
 
void draw() {  
  background(#E6FBFF);  
  display();  
  snelh();  
  randcontrole(); 
} 
 
void snelh() {  
  x = x + xsnelh;  
  y = y + ysnelh; 
} 
 
void randcontrole() {  
  if (x > width || x < 0) xsnelh = xsnelh*-1;  
  if (y > height || y < 0) ysnelh = ysnelh*-1; 
} 
 
void display() {  
  fill(255, 0, 0);  
  ellipse(x, y, 20, 20); 
} 
 
void keyPressed() {   
  if (key == 's') {   
    noLoop(); 
  }   
  if (key == 'r') {   
    loop(); 
  } 
}