noStroke(),  regel 28, ingeschakeld

 noStroke() ,regel 28, ingeschakeld
ivm met stroke(0) in de Ruitjes class

werkt noStroke() niet voor ruitjespap.display();

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ellipsen maken sinus en cosinus beweging                  terug naar de inleiding

De schets maakt ook gebruik van het object ruitjespap van de class    "Ruitjes"   

Bekijk de sinus cosinus bewegingen van ellipsen.

De schets is een aangepaste versie van het sin cos voorbeeld op de processing site.

 

 

 Ruitjes ruitjespap; 
 
float x1, x2, y1, y2; 
float hoek1, hoek2; 
float amplitude; 
float b; float h; 
float x; float y; 
float n; 
 
void setup() { 
  size(960, 540); 
//fullScreen(); 
   x = width/2;     
   y = height/2;     
   n = height/15; //n is de grootte van het vakje  
   amplitude = 2*n; //de amplitude van de bewegende ellipsen is 2 vakjes 
   b = 1.5*n; //breedte van de ellipsen 
   h = 1.5*n; //hoogte van de ellipsen 
    
   ruitjespap = new Ruitjes(n,x,y);  
} 
 
void draw() { 
  background(255); 
  ruitjespap.display();
 //noStroke();          // stroke(0) in de Ruitjes class maakt noStroke() ongedaan
 
 //omrekenen van graden naar radialen 
  float radHoek1 = radians(hoek1); 
  float radHoek2 = radians(hoek2); 
//de sin en cos bewegen rond het x,y punt 
  x1 = x + (amplitude * cos(radHoek1)); 
  x2 = x + (amplitude * cos(radHoek2)); 
   
  y1 = y + (amplitude * sin(radHoek1)); 
  y2 = y + (amplitude * sin(radHoek2)); 
   
  fill(0,255,255,100); 
  rectMode(CENTER); 
  rect(x, y, 4*n, 4*n); 
 
  fill(0, 102, 153,100); 
  ellipse(x1, y-3*n, b, h); 
  ellipse(x2, y+3*n, b, h); 
   
  fill(255, 204, 0,100); 
  ellipse(x-3*n, y1, b, h); 
  ellipse(x+3*n, y2, b, h); 
 
  hoek1 += 2; 
   if (hoek1 > 360) hoek1 = 2; 
  hoek2 += 3; 
  if (hoek2 > 360) hoek2 = 3; 
}
 

schets met  lijnen, vanuit de hoeken van het vierkant, verbonden met de middelpunten van de cirkels

 

Ruitjes ruitjespap;  
float x1, x2, y1, y2;  
float hoek1, hoek2;  
float amplitude;  
float b; float h;  
float x; float y;  
float n;  
  
void setup() {  
  size(960, 540);   
//fullScreen();  
   x = width/2;      
   y = height/2;      
   n = height/15; //n is de grootte van het vakje   
   amplitude = 2*n; //de amplitude van de bewegende ellipsen is 2 vakjes  
   b = 1.5*n; //breedte van de ellipsen  
   h = 1.5*n; //hoogte van de ellipsen  
  // noStroke(); 
   ruitjespap = new Ruitjes(n,x,y);  
}  
void draw() {  
  background(255); 
  ruitjespap.display();  
 noStroke(); 
 //omrekenen van graden naar radialen  
  float radHoek1 = radians(hoek1);  
  float radHoek2 = radians(hoek2);  
   
//de sin en cos bewegen rond het x,y punt  
  x1 = x + (amplitude * cos(radHoek1));  
  x2 = x + (amplitude * cos(radHoek2));  
    
  y1 = y + (amplitude * sin(radHoek1));  
  y2 = y + (amplitude * sin(radHoek2));  
    
  fill(0,255,255,100);  
  rectMode(CENTER);  
  rect(x, y, 4*n, 4*n);  
  
  fill(0, 102, 153,100);  
  ellipse(x1, y-3*n, b, h); // blauwe ellips boven 
  ellipse(x2, y+3*n, b, h); // blauwe ellips onder 
    
  fill(255, 204, 0,100);  
  ellipse(x-3*n, y1, b, h); // gele ellips links 
  ellipse(x+3*n, y2, b, h); // gele ellips rechts 
   
// Lijnen, vanuit de hoeken van het vierkant, verbinden met de middelpunten van de cirkels  
  strokeWeight(n/10);  
  stroke(255,0,0);  
  line(x-2*n, y-2*n, x-3*n, y1);    // gele ellips links   
  line(x+2*n, y-2*n, x1,    y-3*n); // blauwe ellips boven   
  line(x+2*n, y+2*n, x+3*n, y2);    // gele ellips rechts  
  line(x-2*n, y+2*n, x2,    y+3*n); // blauwe ellips onder  
   
  hoek1 += 2;  
   if (hoek1 > 360) hoek1 = 2;  
  hoek2 += 3;  
  if (hoek2 > 360) hoek2 = 3;  
}
 
schets met de sin en cos functies direct ingevoerd in de ellipse functies
 
 

 Ruitjes ruitjespap; 
 
float hoek1, hoek2; 
float x;  
float y; 
float n; 
 
void setup() { 
  size(960, 540); 
//fullScreen(); 
   x = width/2;     
   y = height/2;     
   n = height/15; //n is de grootte van het vakje     
   ruitjespap = new Ruitjes(n,x,y); 
} 
 
void draw() { 
  background(255); 
  ruitjespap.display(); 
  
  fill(0,255,255,100); 
  rectMode(CENTER); 
  rect(x, y, 4*n, 4*n); 
 
  fill(0, 102, 153,100); 
  ellipse(x + (2*n * cos(radians(hoek1))), y-3*n, 1.5*n, 1.5*n); 
  ellipse(x + (2*n * cos(radians(hoek2))), y+3*n, 1.5*n, 1.5*n); 
   
  fill(255, 204, 0,100); 
  ellipse(x-3*n, y + (2*n * sin(radians(hoek1))), 1.5*n, 1.5*n); 
  ellipse(x+3*n, y + (2*n * sin(radians(hoek2))), 1.5*n, 1.5*n); 
 
  hoek1 += 2; 
   if (hoek1 > 360) hoek1 = 2; 
  hoek2 += 3; 
  if (hoek2 > 360) hoek2 = 3; 
}