Met p5.js en extra libs zijn zeer veel voor het internet geschikte animaties te maken. er is ook een p5.js live webeditor beschikbaar.
Als hulp kan je gebruik maken van de classes "Ruitjes en WBGLRuitjes" , WEBGLRuitjes omdat in de WEBGL mode (0,0) het midden van het canvas is
Diverse schetsen gemaakt met p5.js deze schetsen maken geen gebruik van de classes
1 | dansende ballen in een array | schets met de class "ballen" | ||
2 | custom made box class (t) | WEBGL class "Boxen" met een hoek als draaipunt met voorbeeld | ||
3 | planeet en roterende maan | WEBGL schets met de constructor functie "Sphere" | ||
4 | sterren en draaiende planeten | WEBGL schets met de class "Sphere" | ||
5 | animatie met 3d primitieven | WEBGL met plane(); , box(); en torus(); | ||
6 | lichtbronnen en camera | WEBGL pointLight, directionalLight, ambientMaterial en camera | ||
7 | bewegende camera | WEBGL en het gebruik van perspective() als tweede voorbeeld | ||
8 | lachspiegel | animatie met de webcam | ||
9 | aliens invasie | met een blauwe zon gemaakt mbv de p5.js pixelarray | ||
1 | fontfun | animaties met letterfonts en dingbats | ||
2 | Nature of Code | |||
3 | OOP schetsen | die gebruik maken van de superclass "Vormen" | ||
4 | classes | die gebruik maken van de superclass "Vormen" en "Curven" | ||
5 | OOP Bezier curven schetsen | die gebruik maken van de superclass "Curven" | ||
6 | machine learning met ml5.js en p5.js | |||
7 | live coding | met hydra-synth.js | ||
pde | p5.js | |
void setup(); | function setup(); | |
void draw(); | function draw(); | |
background(#E6FBFF); | background('#E6FBFF'); | |
size(); | ceateCanvas(); | |
fullScreen(); | createCanvas(windowWidth, windowHeight); | |
P3D of P2D | WEBGL | |
pushMatrix(); | push(); | |
popMatrix(); | pop(); |
Let en const hebben een block scope.
dus color('#34A582',100); mag niet, wel mag color(52,165,130,100);
function windowResize() {
}
index.html script voor p5.js
belangrijk: volgorde van de javascripts in index.html
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta charset="UTF-8">
<script language = "javascript" type = "text/javascript" src = "../lib/p5.min.js"></script>
<script language = "javascript" type = "text/javascript" src = "sketch.js"></script>
<script language = "javascript" type = "text/javascript" src = "../classes/vormen.js"></script>
<script language = "javascript" type = "text/javascript" src = "../classes/ruitjes.js"></script>
<script language = "javascript" type = "text/javascript" src = "../classes/rechthoek.js"></script>
<style> body {padding: 0; margin: 0;} </style>
</head>
<body>
</body>
</html>
stappenplan mappenstructuur p5.js schetsen
in dit voorbeeld de map "rechthoeken_animatie" in deze submappen komen de bestanden.
2) plaats in de map "lib" het script p5.min.js (staat onder het kopje "Single files")
dit zijn dus de namen van de classes
4) plak de ruitjes, rechthoek en de superclass vormen code, in deze bestanden. en sla alles op