schets met ruitjespapier

schets met ruitjespapier

 horizontale en verticale ellipsen

horizontale en verticale ellipsen

 

vormen in een vierkant van ruitjes

 vormen in een vierkant van ruitjes

 

een dikke alieneen dikke alien

lijn met rode balletjes, een simpele oefening

                                                       lijn met rode balletjes, een simpele oefening

 

inleiding statisch programmeren

Statische schetsen zijn schetsen zonder bewegingen, dynamische schetsen zijn schetsen met bewegingen

In de schetsen wordt geen gebruik gemaakt van de draw(); lus
In een aantal schetsen heb ik code voor ruitjespapier bijgeschreven. Het ruitjespapier is een hulpmiddel om vormen te positioneren.

Bij gebruik van de code in OOP maak ik ,voor het ruitjespapier, gebruik van  de class "Ruitjes"

 
enkele functies                 functies die je in statische schetsen kan gebruiken   Zie ook enkele functies voor mn dynamische schetsen
simpele oefeningen   oefeningen met oa de sinus, translate, map, push en popMatrix functies en de for lus
schets met ruitjespapier   Boven de schets staat ruitjespapier code zodat je precies de positie van vormen kan bepalen
pixel man en vrouw   schetsen van mannetjes en vrouwtjes met het aantal pixels als argumenten van de vormfuncties
horizontale en verticale ellipsen   Elipsen samengesteld met for lussen
vormen in een vierkant   schets met vormen gepositioneerd op een vierkant van ruitjes
poster "In de wolken"   poster gemaakt mbv ruitjespapier met oa de arc(): triangle() en text()  functies
rotate(); en translate(); functies   De werking van de rotate(); met de translate(): functies bestudeerd met het ruitjespapier als hulpmiddel
alien 1   schets met alien met vertex()  functie tussen beginShape(); en endShape(CLOSE);
alien 2   schets met oa  triangle(); (regel 35) en de quad(); functie (regel(42)
alien 3   alien 3 bestaat uit de 3 delen hoofd, armen, en benen
     
 

enkele opmerkingen bij de alien schetsen

De aliens zijn zo uitgelijnd dan de onderdelen zijn te combineren. Zo kan je het hoofd van alien 1 vervangen door die van alien 3
De grootte van de vormen wordt bepaald door nx en ny, zo kan je de vormen eenvoudig groter, langer of dikker maken

Onder de schets van alien 1 staat de code voor het ruitjespapier