Vierkant met z as en keuze uit rotate, rotateX en rotateY         terug naar de inleiding
 
Deze class is nog niet goed uitgetest. Ik heb de z as er gewoon bijgezet.
het javascript processing.js werkt niet met P3D. Om de schets op het internet te tonen moet je de code naar p5.js omzetten
 
 

class Vierkant extends Vormen {  
  
 Vierkant(float n_, int d_, float x_, float y_, float hoek_, float z_, int rotmod_, color c1_) {  
 super();  
 n = n_;  
 x = x_;  
 y = y_;  
 z = z_; 
 hoek = hoek_;  
 c1 = c1_;  
 d = d_;  
 rotatiemode = rotmod_; 
 }  
  
 void display() {  
 fill(c1);  
 // noStroke();  
 pushMatrix();  
 translate(x, y, z);  
 if (rotatiemode == 0) rotate(radians(hoek));  
 if (rotatiemode == 1) rotateX(radians(hoek)); 
 if (rotatiemode == 2) rotateY(radians(hoek)); 
 beginShape(); 
 if (d == 0) {vertex(-n/2, n/2,z);vertex(-n/2, -n/2,z);vertex(n/2, -n/2,z);vertex(n/2, n/2,z);}  
 if (d == 1) {vertex(0, 0,z); vertex(0, -n,z); vertex(n, -n,z); vertex(n, 0,z); }  
 if (d == 2) {vertex(0, n/2,z); vertex(0, -n/2,z); vertex(n, -n/2,z);vertex(n, n/2,z);}  
 if (d == 3) {vertex(0, n,z); vertex(0, 0,z); vertex(n, 0,z); vertex(n, n,z); }  
 if (d == 4) {vertex(-n/2, n,z);vertex(-n/2, 0,z); vertex(n/2, 0,z); vertex(n/2, n,z);}  
 if (d == 5) {vertex(-n, n,z); vertex(-n, 0,z); vertex(0, 0,z); vertex(0, n,z);}  
 if (d == 6) {vertex(-n, n/2,z);vertex(-n, -n/2,z);vertex(0, -n/2,z);vertex(0, n/2,z);}  
 if (d == 7) {vertex(-n, 0,z); vertex(-n, -n,z); vertex(0, -n,z); vertex(0, 0,z);}  
 if (d == 8) {vertex(-n/2, 0,z); vertex(-n/2, -n,z); vertex(n/2, -n,z); vertex(n/2, 0,z);}  
 endShape(CLOSE);  
 popMatrix();  
 }  
}