de 7 driehoeken in hun draaipunt

 

 

 
 
driehoek in dp 5 45 gr rotatie
driehoek in dp 1, -45 gr rotatie
driehoek in dp 3, y = y-a
 
 
 
 
driehoek in dp 4, -30 gr rotatie
driehoek in dp 2, 30 gr rotatie
 
 
 
 
 

header an

de 7 draaipunten

 

driehoek  "Drieh_an".                                                 terug naar de inleiding

Ga naar het artikel "voorbeelden rechthoekige driehoeken" om met "Drieh_an" andere driehoeken samen te stellen. en de animatie met 24 driehoeken

basis  is         a = sqrt(2*n*n);    
schuine zijde    = n       Is het eerste argument in de constructor !!
hoogte              = a/2 
 
Omdat basis en hoogte bekend zijn kan je Drieh_an ook samenstellen met "Drieh_nh"
 
 

class Drieh_an extends Vormen { 
Drieh_an(float n_, int d_, float x_, float y_, float hoek_, color c1_) {  
 super();  
 n = n_;  
 x = x_;  
 y = y_;  
 hoek = hoek_;  
 c1 = c1_;  
 d = d_;  
 } 
//driehoek basis a = sqrt(2*n*n); 
void display() {  
 fill(c1);  
 // noStroke();  
 pushMatrix();  
 translate(x, y);  
 rotate(radians(hoek));  
 float a;  
 a = sqrt(2*n*n);  
 beginShape();  
 if (d == 0) {vertex(a/2, a/4); vertex(-a/2, a/4); vertex(0, -a/4);}  
 if (d == 1) {vertex(a, 0); vertex(0, 0); vertex(a/2, -a/2);}  
 if (d == 2) {vertex(3*a/4, a/4); vertex(-a/4, a/4); vertex(a/4, -a/4);}  
 if (d == 3) {vertex(a/2, a/2); vertex(-a/2, a/2); vertex(0, 0);}  
 if (d == 4) {vertex(a/4, a/4); vertex(-3*a/4, a/4);vertex(-a/4, -a/4);}  
 if (d == 5) {vertex(0, 0); vertex(-a, 0); vertex(-a/2, -a/2);}  
 if (d == 6) {vertex(a/2, 0); vertex(-a/2, 0); vertex(0, -a/2);}  
 endShape(CLOSE);  
 popMatrix();  
}  
}