de 7 draaipunten
driehoek "Drieh_an". terug naar de inleiding
Ga naar het artikel "voorbeelden rechthoekige driehoeken" om met "Drieh_an" andere driehoeken samen te stellen. en de animatie met 24 driehoeken
basis is a = sqrt(2*n*n);
schuine zijde = n Is het eerste argument in de constructor !!
hoogte = a/2
Omdat basis en hoogte bekend zijn kan je Drieh_an ook samenstellen met "Drieh_nh"
class Drieh_an extends Vormen {
Drieh_an(float n_, int d_, float x_, float y_, float hoek_, color c1_) {
super();
n = n_;
x = x_;
y = y_;
hoek = hoek_;
c1 = c1_;
d = d_;
}
//driehoek basis a = sqrt(2*n*n);
void display() {
fill(c1);
// noStroke();
pushMatrix();
translate(x, y);
rotate(radians(hoek));
float a;
a = sqrt(2*n*n);
beginShape();
if (d == 0) {vertex(a/2, a/4); vertex(-a/2, a/4); vertex(0, -a/4);}
if (d == 1) {vertex(a, 0); vertex(0, 0); vertex(a/2, -a/2);}
if (d == 2) {vertex(3*a/4, a/4); vertex(-a/4, a/4); vertex(a/4, -a/4);}
if (d == 3) {vertex(a/2, a/2); vertex(-a/2, a/2); vertex(0, 0);}
if (d == 4) {vertex(a/4, a/4); vertex(-3*a/4, a/4);vertex(-a/4, -a/4);}
if (d == 5) {vertex(0, 0); vertex(-a, 0); vertex(-a/2, -a/2);}
if (d == 6) {vertex(a/2, 0); vertex(-a/2, 0); vertex(0, -a/2);}
endShape(CLOSE);
popMatrix();
}
}