3) In draw(); mbv translate(x,y); de vormen in de gewenste positie plaatsen, zie het voorbeeld bij "Drieh_an"
De dpAan() methode wordt gebruikt om de draaipunten van de vormen als rode puntjes zichtbaar te maken, zie het voorbeeld in "Drieh_nh_90"
class Vormen {
float n; float sw; float l; float h1; float h2; char letter; String text; int lr; int d; int r;
float x; float y; float h; float hoek;
color c1; color c2; color c3; color c4; color c5;
//variabelen en constante van de methodes in de superclass
float s;
float ysnelhUp = 1; float ysnelhDown = 1;
float xsnelhRe = 1; float xsnelhLi = 1;
//De lege constructor
Vormen() {
}
//De lege display methode
void display() {
}
void dpAan() {
pushMatrix();
translate(x, y);
stroke(255,0,0);
strokeWeight(n/5);
point(0,0);
strokeWeight(1);
stroke(0);
popMatrix();
}
void dpRotRe(Vormen obj) {
obj.hoek = obj.hoek + 0.5;
if (obj.hoek >= 360) obj.hoek= 0;
}
void dpRotLi(Vormen obj) {
obj.hoek = obj.hoek - 0.5;
if (obj.hoek <= -360) obj.hoek= 0;
}
void dpRotReS(Vormen obj) {
obj.hoek = obj.hoek + 1.2;
if (obj.hoek >= 360) obj.hoek= 0;
}
void dpRotLiS(Vormen obj) {
obj.hoek = obj.hoek - 1.2;
if (obj.hoek <= -360) obj.hoek= 0;
}
void draaienRe() {
s = s + 0.5;
rotate(radians(s));
if (s > 360) s = 0;
}
void draaienLi() {
s = s - 0.5;
rotate(radians(s));
if (s < -360) s = 0;
}
void yUpDown() {
y = y - ysnelhUp;
if ((y < 0) || (y > height)) {
ysnelhUp = ysnelhUp* -1;
}
}
void yDownUp() {
y = y + ysnelhDown;
if ((y < 0) || (y > height)) {
ysnelhDown = ysnelhDown* -1;
}
}
void xReLi() {
x = x + xsnelhRe;
if ((x > width) || (x < 0)) {
xsnelhRe = xsnelhRe * -1;
}
}
void xLiRe() {
x = x - xsnelhLi;
if ((x > width) || (x < 0)) {
xsnelhLi = xsnelhLi * -1;
}
}
}